Paragrafen

Paragraaf H. Investeringen en majeure projecten

2. Majeure projecten

BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo

De BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo heeft tot doel om het terrein van Greenport Venlo tot ontwikkeling te brengen. Achterliggende doelen zijn het creëren van werkgelegenheid voor de beroepsbevolking in de regio.
Sinds 1 januari 2017 is de gemeente Venray voor 5,4% aandeelhouder in de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo. Overige aandeelhouders zijn de Provincie Limburg en de gemeenten Horst aan de Maas en Venlo. De portefeuillehouder Werken vertegenwoordigd het college in de Aandeelhoudersvergaderingen van deze BV. De gemeente Venray is geen deelnemer in de BV Campus Vastgoed.
Onderdeel van de toetreding tot het Ontwikkelbedrijf was de realisatie van netto 30 hectare bedrijventerrein in de gemeente Venray. Als locatie was hiervoor De Spurkt in beeld. Op 30 maart 2021 heeft de gemeenteraad een weigeringsbesluit genomen t.a.v. het bestemmings- en exploitatieplan De Spurkt. Er bestonden vooral vraagtekens over de al dan niet aanwezige marktvraag, geschiktheid van de locatie, de omvang van het terrein en de verkaveling.
Er werd aangegeven vooral te willen inzetten op het tegemoetkomen aan de lokale behoefte en tegelijkertijd het tegengaan van grootschalige logistieke nieuwkomers.

In april 2022 is een marktonderzoek naar de lokale behoefte aan bedrijventerreinen afgerond. Belangrijkste uitkomst is dat er in Venray een ontwikkelopgave is van afgerond 15 tot 22 hectare nieuw aan te leggen bedrijventerrein(en), aanvullend op het bestaande harde en zachte aanbod. Een nieuwe bedrijventerreinontwikkeling is mogelijk op één centrale locatie óf verspreid over meerdere kleinere locaties, waarbij uitbreiding aangrenzend aan bestaand bedrijventerrein(en) en op korte afstand van de kern Venray de voorkeur heeft.
Vraag is welke locatie(s) onder welke voorwaarden in beeld is/zijn. En op welke wijze de ontwikkeling plaats gaat vinden. Willen we als gemeente in eigen beheer ontwikkelen of in samenwerking met andere partijen? Welke consequenties heeft de keuze voor het een of ander in juridische en financiële zin? Vragen als deze worden eind 2022/begin 2023 beantwoord. Hierbij vindt vanzelfsprekend afstemming plaats met het Ontwikkelbedrijf.
Periodiek zal door het ontwikkelbedrijf monitoring van de risico’s plaatsvinden. Om eventuele risico’s voor Venray (5,4% van het uiteindelijke resultaat) in de toekomst te kunnen opvangen is ervoor gekozen om binnen het grondbedrijf van Venray een reserve te vormen die gevoed werd uit het jaarlijks te verkrijgen rendement (2%) op het ingebrachte eigen vermogen evenals het surplus op het ingebrachte vreemd vermogen. De reserve Greenport is per eind 2021 op niveau (gerelateerd aan het onderliggende risico). In de begroting wordt dan ook vanaf 2022 geen rekening meer gehouden met stortingen in de reserve, zolang het risico niet hoger wordt.

Omgevingswet

De invoeringsdatum van de Omgevingswet is wederom verschoven, naar alle waarschijnlijkheid naar 1 januari 2023.
In 2023 wordt verder gewerkt aan de uitvoering van het transitieplan Omgevingsplan. Ook wordt een ruimtelijk kwaliteitskader opgesteld, ter verdere uitwerking van de Omgevingsvisie.
In 2022 en 2032 zijn/worden de vergunningen- en plansoftware geïmplementeerd en aangesloten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en kan dit live in de praktijk worden toegepast. Na een eerste opstartfase in 2023, zal dit verder worden doorontwikkeld en verfijnd. Tevens worden in 2023 toepasbare regels opgesteld voor veelvoorkomende producten, zodat de dienstverlening aan de klant wordt geoptimaliseerd.
Het proces van initiatief tot vergunningverlening is aangepast aan de eisen van de Omgevingswet, zodat vergunningen vanaf 1 januari 2023 binnen 8 weken verleend kunnen gaan worden. De eigen verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer ten aanzien van de dialoog met de omgeving enerzijds en de afstemming met ketenpartners anderzijds, zullen prominent de aandacht krijgen.
In 2023 zal tevens monitoring plaatsvinden op de producten uit de nieuwe legesverordening.
Tot slot zal ook in 2023 wederom veel aandacht uitgaan naar de rollen en veranderingen voor raad (Raadswerkgroep), college en medewerkers. De interne organisatie zal in 2023 worden herijkt met een nieuw procesplan dat zal voorzien in een gefaseerde overgang van project- naar lijnorganisatie. Tevens zal meer zicht komen op de structurele effecten van de wet.
Samenvattend zal 2023 het jaar worden dat we daadwerkelijk in de praktijk gaan werken met de nieuwe wet, waarbij de kinderziektes er stapsgewijs uit gehaald zullen worden en waarna de komende jaren de transitie verder vormgegeven zal worden. Het is van het grootste belang dat hier voldoende prioriteit aan gegeven zal blijven worden.

GlaswebVenray

Voor de aanleg van glasvezel in de wijken van Venray (fase 2) bleek een economisch verantwoorde businesscase voor GlaswebVenray niet haalbaar. Om toch tot een 100% dekkend glasvezelnetwerk voor de gemeente Venray te geraken is KPN bereid gevonden het glasvezelnetwerk in de wijken van Venray voor haar rekening te nemen. Met GlaswebVenray zijn hierover samenwerkingsafspraken gemaakt. Zo worden de door GlaswebVenray gemaakte voorbereidingskosten voor fase 2 vergoed door KPN en worden abonnees van KPN in de dorpen en in het buitengebied ( op het huidige kopernetwerk) gestimuleerd om over te stappen op het glasvezelnetwerk van GlaswebVenray. De gemeente heeft met NEM/KPN inmiddels een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de uitvoering van de werkzaamheden. Naar verwachting wordt in de tweede helft 2022 gestart met de werkzaamheden.

Venray Vergroent

Duurzaamheid is en blijft een van de grote opgaven voor de komende decennia en raakt (lokale) overheden, partners / organisaties en inwoners. Als we het hier hebben over duurzaamheid, bedoelen we:

  • energietransitie
  • klimaatadaptatie
  • circulaire economie

Op basis van het inmiddels vastgesteld dan wel bijgesteld beleid op deze deelthema's zal de komende jaren het (extra) aan de slag gaan met de uitvoering voorop staan. Waarbij nadrukkelijk de verbinding en samenwerking gezocht met andere grote thema's, zoals de omgevingsprogramma's Landelijk Gebied en Wonen. Daarnaast speelt de verdere regionale samenwerking in het kader van de RES ook de komende jaren nog een belangrijke rol. Een derde thema dat de komende tijd extra aandacht vraagt is, mede op basis van opgedane ervaringen, hoe we meer en beter in gesprek kunnen komen met onze inwoners over Venray Vergroent. Ten behoeve hiervan wordt stevig geïnvesteerd in communicatie(middelen) maar vooral ook het verhaal / de boodschap die verteld moet worden.

Programma Landelijk Gebied

We willen ons mooie buitengebied koesteren, er goed voor zorgen en het goed achterlaten voor volgende generaties. Daarbij wetende dat veel opgaven in het landelijk gebied landen, zoals de voedseltransitie, de transitie van de landbouw, de energietransitie, de klimaatadaptatie, dierenwelzijn, de zorgen om de volksgezondheid, de achteruitgang van de biodiversiteit etc. Tegelijkertijd hebben we te maken met de grote (inter)nationale opgaven zoals de natuurherstel en -ontwikkeling, de stikstofreductie, de klimaatopgave en de wateropgaven die gebiedsgericht opgepakt gaan worden. De omvang van de opgaven en effecten in het landelijk gebied zijn groot. Dit vraagt om een gedegen en goed georganiseerde gemeentelijke aanpak waarbij de samenwerking in de regio en het gesprek met onze inwoners en ondernemers essentieel is. In de Venrayse aanpak zijn de doelen en ambities uit de omgevingsvisie leidend, waarbij de kamerbrieven (1 april, 17 mei en 10 juni 2022) en het Nationaal Programma Landelijk Gebied (2023) wettelijke input wordt. Daarnaast zijn we gestart met de uitvoering het omgevingsprogramma Landelijk Gebied 2022. In de tweede helft van 2022 wordt gestart met het omgevingsprogramma Landelijk Gebied 2023 - 2026. In dit programma wordt vervolg gegeven aan het omgevingsprogramma Landelijk Gebied 2022 samen met onze inwoners, ondernemers en stakeholders, de raad, het college, onze collega's (zowel intern als in de regio).

De Vergeten Driehoek/Henseniuskwartier

Binnen het Henseniuskwartier ervaren bewoners van het gebied al langere tijd overlast als gevolg van de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer dat zich binnen het gebied begeeft. Hierdoor zijn er veel verkeersbewegingen en ontstaat er parkeeroverlast. Daarnaast geven bewoners aan zich onveilig te voelen in dit gebied. De oorzaak hiervan is meerledig. Het relatief kleine gebied kenmerkt zich namelijk door een concentratie van uiteenlopende economische functies, zoals coffeeshops, speelautomatenhallen, diverse horecagelegenheden en andere ondernemingen.
In het gebied zijn twee coffeeshops gevestigd die een grote aantrekkingskracht uitoefenen op klanten. Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks 530.000 klanten een bezoek brengen aan één van deze twee ondernemers waarvan 45% van deze klanten met de auto komen (dagelijks ca. 650 auto’s).
Op 15 februari 2022 heeft de gemeenteraad ingestemd om een vervolgonderzoek uit te voeren en waarmee op basis van de resultaten van dit onderzoek een keuze gemaakt kan worden over het wel of niet verplaatsen van de coffeeshops. Daarnaast heeft de gemeenteraad ingestemd met het uitvoeren van maatregelen teneinde het woon- en leefklimaat binnen het gebied te verbeteren. De gemeenteraad heeft nadrukkelijk meegegeven het tempo vast te houden bij de uitvoering van de maatregelen en het vervolgonderzoek.
Het doel van het project is om in 2022 flankerende maatregelen uit te voeren (mogelijk met uitloop in 2023) en door middel van evaluatie en monitoring in beeld te hebben of deze maatregelen bijdragen aan een verbetering van het woon- en leefklimaat in het gebied. Daarnaast is het vervolgonderzoek naar het al dan niet verplaatsen van de coffeeshops afgerond en heeft de gemeenteraad op basis van dit onderzoek een besluit genomen.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 15:42:17 met de export van 11/04/2022 15:35:05