2. Financieringsbehoefte
Investeren in materiële vaste activa kost geld; dit betreft bijvoorbeeld onze gebouwen die een belangrijke waarde vertegenwoordigen. Bij grondexploitaties gaan de kosten voor de baten uit. Zolang dit betekent dat gemaakte kosten nog niet zijn terugverdiend door verkopen, moeten we deze voorfinancieren.
Om de rente- en de verwerkingskosten zo laag mogelijk te houden is totaalfinanciering de standaard bij overheidsinstellingen. Totaalfinanciering houdt in dat niet voor iedere investering afzonderlijk een lening wordt aangetrokken (met uitzondering van projectfinanciering), maar dat naar het totaal van de financieringsbehoefte wordt gekeken.
De activa van de gemeente Venray zijn naar verwachting per begin 2023 als volgt gefinancierd:
Omschrijving | 1-1-2023 | |
---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | ||
Totale boekwaarde investeringen | 186.328 | |
Vaste financieringsmiddelen: | ||
Reserves | 48.871 | |
Voorzieningen | 16.427 | |
Langlopende leningen | 66.103 | |
131.401 | ||
Financieringstekort | 54.927 |
Om in de financieringsbehoefte te voorzien stelt de gemeente interne en externe financierings-middelen ter beschikking. De interne financieringsmiddelen bestaan uit de reserves en voorzieningen. De externe financieringsmiddelen bestaan uit opgenomen kort- en langlopende geldleningen.
Dagelijks wordt bijgehouden wat de geldbehoefte is. Afhankelijk van ons banksaldo en de toekomstverwachtingen worden leningen aangetrokken.
Rentevisie
Tot en met augustus 2022 is een stijgende renteontwikkeling zichtbaar. Dit wordt veroorzaakt door de sterk stijgende inflatie, de hoge energieprijzen en de oorlog in de Oekraïne. Als gevolg hiervan zijn door de centrale banken zoals de FED in Amerika en de ECB de rentetarieven sterk verhoogd. Vorig jaar was nog de gedachte dat de inflatiestijging van tijdelijke aard zou zijn. Door de aanhoudend hoge inflatie verwachten marktpartijen dat de centrale banken vooralsnog zullen doorgaan met het verhogen van de rentetarieven totdat het inflatiedoel van 2% is bereikt. Ondanks dat de rente sterk is opgelopen bevindt deze zich in historisch perspectief nog steeds op een laag niveau.
Venray volgt de renteontwikkelingen via landelijke media, websites van enkele banken en de wekelijkse info van financiële dienstverleners.
Leningoverzicht
Voor een (langdurig) financieringstekort dient de gemeente geld te lenen.
OVERZICHT LENINGEN | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Leningen 1-1 | 66.103 | 70.874 | 64.785 | 59.036 |
Nieuwe leningen | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Aflossingen | -5.229 | -6.089 | -5.749 | -5.773 |
Leningen 31-12 | 70.874 | 64.785 | 59.036 | 53.263 |
Op basis van de berekende financieringsbehoefte, de planning en de jaarlijkse aflossingen op leningen is de verwachting dat in 2023 een lening van € 10 miljoen moet worden aangetrokken.
Rente-uitgangspunten
De gemeente rekent de rentelasten aan de producten toe op basis van een administratieve rekenrente (renteomslag-percentage). Aan de renteomslag ligt het principe van totaalfinanciering ten grondslag. Hierbij is de notitie rente 2017 van de Commissie BBV leidend. Dit betekent o.a. dat geen gedifferentieerde percentages in de rentetoerekening mogen worden toegepast.
Een uitzondering hierop vormen:
- projectfinanciering ten behoeve van de financiering van een specifiek project (renovatie gemeentehuis) of specifieke activiteit (doorverstrekte leningen t.b.v. woningbouw en BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo);
- grondexploitaties.
Het renteomslagpercentage wordt berekend door bij de jaarlijkse begroting de verwachte rentelasten te delen door de boekwaarde per 1 januari van de vaste activa die integraal zijn gefinancierd. Het bij de begroting (voor)gecalculeerde omslagpercentage mag binnen een marge van 0,50% worden afgerond. Indien bij de jaarrekening blijkt dat de werkelijke rentelasten meer dan 25% afwijken van de rentelasten die op basis van de voorgecalculeerde renteomslag aan de taakvelden is toegerekend, dan is bij de jaarrekening een correctie verplicht.
Met ingang van de begroting 2022 wordt er door Venray geen rente meer over het eigen vermogen berekend.
Ondanks dat de rente het afgelopen jaar sterk is gestegen is er nog steeds sprake van een historisch lage rentestand. Het renteomslagpercentage in deze begroting 2023 is 1,5%. In de begroting 2022 is dit percentage 1,6%.
De rentetoerekening aan de grondexploitaties is gebaseerd op het BBV (notitie grondbeleid). Het renteomslagpercentage grondexploitaties moet op een andere wijze berekend worden dan het hiervoor genoemde renteomslagpercentage. Voor 2023 bedraagt het percentage grondexploitaties 3,1%. Bij de jaarrekening is het zonder meer verplicht om een nacalculatie op dit percentage uit te voeren en het dan berekende percentage toe te passen op de grondexploitaties.
Resultaat treasury
De commissie BBv adviseert om onderstaand schema op te nemen in de paragraaf financiering.
Het resultaat op treasury is voor het jaar 2023.
Renteschema | 2023 |
---|---|
Rentelasten over de korte en lange financiering | 2.467 |
Rentebaten | -396 |
Saldo rentelasten en baten | 2.071 |
Eliminatie rente grondexploitaties, projectfinanciering etc.: | |
- Aan grondexploitatie doorberekende rente | 19 |
- Toerekening rente projectfinanciering | -746 |
- Rentebaten doorverstrekte leningen | 396 |
Niet via de renteomslag door te berekenen rente | -331 |
Aan taakvelden toe te rekenen rente | 1.740 |
Rente over inzet eigen middelen en voorzieningen | 0 |
1.740 | |
Toegerekende rente | 2.374 |
Renteresultaat op taakveld treasury | 634 |
Renteomslagpercentage | 1,50% |