VANGNET
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Kadernota 2023 Meerjarenperspectief incl MUIP | 33.603 | 34.254 | 35.229 | 36.286 |
Wijzigingen voor begroting 2023 | 158 | 163 | 166 | 172 |
Stand voor begroting | 33.761 | 34.417 | 35.395 | 36.458 |
Gemeentefonds meicirculaire | 1.415 | 1.428 | 1.447 | 1.465 |
Autonome ontwikkelingen begroting 2023 | 72 | 90 | 86 | 139 |
Indexering begroting 2023 | 177 | 426 | 692 | 888 |
Kapitaallasten begroting 2023 | -4 | -4 | -4 | -14 |
Wettelijke taak begroting 2023 | -236 | -524 | -1.636 | -1.515 |
Nieuw beleid begroting 2023 | ||||
Totaal voorlopig begroting 2023 - 2026 | 1.423 | 1.416 | 586 | 963 |
Collegeprogramma | 160 | 80 | 80 | 80 |
Meerjarenbegroting 2023 - 2026 | 1.583 | 1.496 | 666 | 1.043 |
Tekstuele financiële afwijkingen | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
DP12 | Jaarrekening 2021 en begroting 2023 werkvoorzieningschap Noord-Limburg West | |||
Conform raadsbesluit van 31 mei 2022 heeft uw raad besloten om in te stemmen met de ontwerpbegroting 2023. Onderdeel hiervan betreft de bijdrage in de bestuurs- en exploitaitekosten aan de NLW te verlagen. | ||||
DP12 | Voorzitter Sociaal Netwerk Overleg / jeugdregisseur | |||
In het CMT is besloten om de uren van de voorzitter SNO uit te breiden met 16 uur, omdat het huidig aantal uren te weinig is volgens de Wet Verplichte GGZ. Dekking is reeds aanwezig, dit betreft een budgettair neutrale wijziging. | ||||
DP12 | Capaciteitsraming | |||
Verdeling capaciteitsraming vanaf 2023 en verder. | ||||
DP12 | Capaciteitsraming aanvulling | |||
Inlezen capaciteitsraming verdeling vanaf 2023 en verder. | ||||
Collegeprogramma | ||||
DP12 | 1. Werken aan het terugdringen van wachtlijsten Jeugd en Wmo | |||
Werken aan het terugdringen van wachtlijsten Jeugd en Wmo. | ||||
DP12 | 1. Verbeteren van data-analyse binnen het sociaal domein | |||
Verbeteren van data-analyse binnen het sociaal domein. | ||||
Gemeentefonds | ||||
DP12 | Meicirculaire 2022 | |||
Uitkomsten meicirculaire 2022 vanaf jaarschijf 2023 en verder. | ||||
Indexering | ||||
DP12 | Indexering tbv begroting 2023 | |||
De wijzigingen indexering zijn gebaseerd op de kadernota 2023. | ||||
Kapitaallasten | ||||
DP12 | Kapitaallasten Begroting 2023 | |||
Kapitaallasten Begroting 2023. | ||||
Wettelijke taak | ||||
DP12 | WMO | |||
Op de maatwerkvoorzieningen bij de WMO was meerjarig rekening gehouden met een groei van 7% in verband met de dubbele vergrijzing. In de praktijk blijkt deze groei tot 2030 er niet te zijn. Wel is er in de nieuwe begroting de ova-index in plaats van de prijsindex toegepast (contractuele afspraken). Dit heeft een positief resultaat tot gevolg van € 8.000 in 2023, € 22.000 in 2024, € 53.000 in 2025 en € 81.000 in 2026. | ||||
DP12 | Jeugd | |||
Maatwerkvoorzieningen Jeugd | ||||
DP12 | Inlossen taakstelling Jeugd en WMO | |||
De openstaande taakstelling van het sociaal domein van € 243.000 2023, € 141.000 2024 en € 5.000 2026 is opgelost. Dit negatieve resultaat zal opgevangen worden door het postieve resultaten dat volgde uit de begrotingsanalyse van sociaal domein breed. | ||||
DP12 | Participatie | |||
BUIG budget | ||||
DP12 | Beschermd wonen | |||
Het budget beschermd wonen is budgettair neutraal herverdeeld zodat het beter aansluit op de te verwachte kosten. De verschuivingen binnen programma 1 zorgt voor een nadeel op deelprogramma 1.2 en een voordeel op deelprogramma 1.1 van € 300.000 in 2023, € 305.000 in 2024, € 310.000 in 2025 en € 314.000 in 2026. | ||||
DP12 | Voorschot segment 1 opgave MGR | |||
De MGR heeft het nieuwe voorschot voor segment 1 voor de jeugdzorg doorgegeven. De begroting is hierop bijgesteld. De resultaten hiervan zijn onderdeel van de onderbouwing van het resultaat op de jeugdbudgetten en zijn nader toegelicht onder het kopje Jeugd. | ||||
DP12 | Jeugd | |||
Tussen het rijk, IPO en VNG is afgesproken dat gemeenten in hun (meerjaren)begroting 2023 - 2026 voor de jaarschijven 2024 t/m 2026 rekening mogen houden met de volledige bijdragen uit de Hervormingsagenda Jeugd. In de (meerjaren)begroting 2022 - 2025 was dat nog 75%. Omdat de besluitvorming over de invulling van de Hervormingsagenda voor het Jeugdstelsel nog niet is afgerond mogen gemeenten in hun meerjarenbegroting alvast rekening houden met de extra structurele middelen (25%). Daarnaast is een verwerkingsmethodiek afgesproken voor de extra korting op de jeugdzorg ten bedrage van € 500 miljoen vanuit het coalitieakkoord van het rijk. Het is nog onduidelijk hoe de extra korting van € 500 miljoen in de toekomst wordt ingevuld. In een eerder stadium is afgesproken dat deze extra korting € 500 miljoen voor rekening en risico van het rijk komt. Door Venray worden de gemaakte afspraken gevolgd en verwerkt in de (meerjaren)begroting 2023 - 2026 voor de jaarschijven 2024 - 2026. De aanpassingen van de ramingen in de jaarschijven 2024 - 2026 vormen, met uitzondering van de gemaakte afspraken over de rijksverantwoordelijkheid van de extra korting van € 500 miljoen, geen budgettaire garantie. Voor de begroting 2023 heeft dit per saldo de volgende voordelen. 2024 € 681.000, 2025 € 674.000 en 2026 € 468.000. |