Analyse afwijkingen

Programma 4 Besturen

FINANCIËN

Bedragen x € 1.000

2023

2024

2025

2026

Kadernota  2023 Meerjarenperspectief incl MUIP

-92.397

-96.836

-100.470

-98.692

Wijzigingen voor begroting 2023

-250

-250

-250

-250

Stand voor begroting

-92.647

-97.086

-100.720

-98.942

Gemeentefonds meicirculaire

-5.651

-6.880

-9.628

-6.626

Autonome ontwikkelingen begroting 2023

-712

-843

-885

-1.041

Indexering begroting 2023

2.407

2.492

2.568

2.635

Kapitaallasten begroting 2023

-2

-2

-2

-2

Wettelijke taak begroting 2023

0

-481

526

732

Nieuw beleid begroting 2023

175

178

181

184

Totaal voorlopig begroting 2023 - 2026

-3.782

-5.536

-7.240

-4.118

Collegeprogramma

375

375

250

250

Meerjarenbegroting 2023 - 2026

-3.407

-5.161

-6.990

-3.868

Tekstuele financiële afwijkingen

Autonome ontwikkelingen

DP43

BNG dividend

Op basis van het advies van de provincie Limburg (begrotingsbrief) een verhoging van het dividend BNG van € 1,81 naar € 2,28 per aandeel. Dit betekent een structurele verhoging van € 25.475.

DP43

Verblijfsbelasting 2023

Tijdens de raadsvergadering op 9 november 2021 is door de raad de motie 0674 aangenomen tot het invoeren van een digitaal nachtregister per 1 januari 2023. De kosten van het digitaal nachtregister en de toename van de jaarlijks te controleren locaties hebben een verhoging van het budget als gevolg. Daarnaast aanpassing van de opbrengsten verblijfsbelasting op basis van het daadwerkelijk gerealiseerd aantal overnachtingen 2021.

DP43

Baten OZB begroting 2023

Aanpassing opbrengsten OZB op basis van verwachte realisatie 2022 en rekening gehouden met inflatiecorrectie en accres.

DP43

Hoogte taakstelling personeel

Bijgewerkt o.b.v. overzicht BCP2023.

DP43

Doorverdeling belastingen - WOZ

Wijziging doorverdeling belastingen - WOZ vanwege bijstelling budgetten belastingen en WOZ.

DP43

Aanpassing stelpost projecturen B2023 (meerjarig)

De post 69249-41500 wordt zowel voor de taakstelling van ongedekte projecturen gebruikt als voor een stelpost i.v.m. de afloop van grondbedrijfprojecten (n.a.v. een eerder besluit over dekking van projecturen).

DP43

Capaciteitsraming

Verdeling capaciteitsraming vanaf 2023 en verder.

DP43

Mutaties personeelsbegroting 2023

Aanpassing secundaire personeelskosten.

DP43

Rente

De rentekosten nemen toe door de gestegen rente op langlopende leningen die benodigd zijn ter financiering van de geplande investeringen.

DP43

Renteherziening geldlening

Door de renteherziening op een geldlening worden de meerjarige rentelasten lager.

Collegeprogramma

DP43

4. Uitvoering deelprojecten in het kader van strategisch personeelsmanagement.

Uitvoering deelprojecten in het kader van strategisch personeelsmanagement.

Gemeentefonds

DP43

Meicirculaire 2022

Uitkomsten meicirculaire 2022 vanaf jaarschijf 2023 en verder.

DP43

Meicirculaire 2022 aanvulling jaarschijf 2027

Uitkomsten meicirculaire 2022 aanvulling jaarschijf 2027.

DP43

Gemeentefonds plafond btw-compensatiefonds

Hogere verwachte uitkering gemeentefonds als gevolg van de landelijke richtlijn met betrekking tot het plafond BTW-compensatiefonds. Als basis hiervoor is de afrekening jaar 2021 btw-compendatiefonds gehanteerd.

Indexering

DP43

Indexering tbv begroting 2023

De wijzigingen indexering zijn gebaseerd op de kadernota 2023.

DP43

Stelpost inflatie

De inflatie in 2022 is hoog, fors hoger dan bij het opmaken van de begroting 2022 was voorzien. Deze hoge inflatie komt onder andere door de naweeën van Corona en de oorlog in de Oekraïne.
In de meicirculaire van de algemene uitkering is voor deze indexering rekening gehouden met 5,2% voor 2022. Bij het opmaken van de begroting 2022 was rekening gehouden met 1,4%.
De stelpost betreft het verschil tussen de index op basis van nieuwe indexcijfer en in begroting 2023 opgenomen budget (dus "extra" prijsindex). Daarbij wordt 2022 als uitgangspunt eerst gecorrigeerd naar de nieuwe index (basis 2022 van 1,4% naar 5,2%). Vervolgens wordt 2023 geïndexeerd conform de Kadernota (2,3%). De stelpost betreft het verschil tussen de nieuwe berekening en de huidige budgetten (conform indexbestand). Uitgangspunt is dat eventuele verdere inflatie opgevangen zal worden door stijging van het accres in de algemene uitkering. Voor het risico dat de verdere inflatie niet opgevangen zal worden door stijging van (het accres van) de algemene uitkering wordt in de risicoparagraaf rekening gehouden met het te verwachten verschil. Dit risico is op gelijke wijze berekend, met een indexpercentage van 8,6% (voorlopig cijfer juni).

Kapitaallasten

DP43

Kapitaallasten Begroting 2023

Kapitaallasten Begroting 2023.

Nieuw beleid

DP43

Vernieuwde regeling Individueel Keuze Budget (IKB) en reiskostenvergoeding woon-werkverkeer per 1-1-2023

Jaarlijkse overschrijding van de vrijgestelde ruimte van de werkkostenregeling heeft ertoe geleid te onderzoeken waar mogelijk de IKB-regeling aan te passen met doelen die passen bij de visie ‘op werken in de toekomst’. Daarnaast is de insteek om de overschrijding van de vrijgestelde ruimte te minimaliseren waarbij het geld dat anders als eindheffing naar de belasting gaat ingezet kan worden voor een reiskostenvergoeding woon-werkverkeer voor alle medewerkers en onze positie op de arbeidsmarkt hierdoor te verbeteren. Het betreft een nadeel voor de gemeentelijke begroting van € 102.000 structureel.

Wettelijke taak

DP43

Jeugd

Tussen het rijk, IPO en VNG is afgesproken dat gemeenten in hun (meerjaren)begroting 2023 - 2026 voor de jaarschijven 2024 t/m 2026 rekening mogen houden met de volledige bijdragen uit de Hervormingsagenda Jeugd. In de (meerjaren)begroting 2022 - 2025 was dat nog 75%. Omdat de besluitvorming over de invulling van de Hervormingsagenda voor het Jeugdstelsel nog niet is afgerond mogen gemeenten in hun meerjarenbegroting alvast rekening houden met de extra structurele middelen (25%). Daarnaast is een verwerkingsmethodiek afgesproken voor de extra korting op de jeugdzorg ten bedrage van € 500 miljoen vanuit het coalitieakkoord van het rijk. Het is nog onduidelijk hoe de extra korting van € 500 miljoen in de toekomst wordt ingevuld. In een eerder stadium is afgesproken dat deze extra korting € 500 miljoen voor rekening en risico van het rijk komt. Door Venray worden de gemaakte afspraken gevolgd en verwerkt in de (meerjaren)begroting 2023 - 2026 voor de jaarschijven 2024 - 2026. De aanpassingen van de ramingen in de jaarschijven 2024 - 2026 vormen, met uitzondering van de gemaakte afspraken over de rijksverantwoordelijkheid van de extra korting van € 500 miljoen, geen budgettaire garantie. Voor de begroting 2023 heeft dit per saldo de volgende voordelen. 2024 € 681.000, 2025 € 674.000 en 2026 € 468.000.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 15:42:17 met de export van 11/04/2022 15:35:05