FINANCIËN
Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Kadernota 2023 Meerjarenperspectief incl MUIP | -92.397 | -96.836 | -100.470 | -98.692 |
Wijzigingen voor begroting 2023 | -250 | -250 | -250 | -250 |
Stand voor begroting | -92.647 | -97.086 | -100.720 | -98.942 |
Gemeentefonds meicirculaire | -5.651 | -6.880 | -9.628 | -6.626 |
Autonome ontwikkelingen begroting 2023 | -712 | -843 | -885 | -1.041 |
Indexering begroting 2023 | 2.407 | 2.492 | 2.568 | 2.635 |
Kapitaallasten begroting 2023 | -2 | -2 | -2 | -2 |
Wettelijke taak begroting 2023 | 0 | -481 | 526 | 732 |
Nieuw beleid begroting 2023 | 175 | 178 | 181 | 184 |
Totaal voorlopig begroting 2023 - 2026 | -3.782 | -5.536 | -7.240 | -4.118 |
Collegeprogramma | 375 | 375 | 250 | 250 |
Meerjarenbegroting 2023 - 2026 | -3.407 | -5.161 | -6.990 | -3.868 |
Tekstuele financiële afwijkingen | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
DP43 | BNG dividend | |||
Op basis van het advies van de provincie Limburg (begrotingsbrief) een verhoging van het dividend BNG van € 1,81 naar € 2,28 per aandeel. Dit betekent een structurele verhoging van € 25.475. | ||||
DP43 | Verblijfsbelasting 2023 | |||
Tijdens de raadsvergadering op 9 november 2021 is door de raad de motie 0674 aangenomen tot het invoeren van een digitaal nachtregister per 1 januari 2023. De kosten van het digitaal nachtregister en de toename van de jaarlijks te controleren locaties hebben een verhoging van het budget als gevolg. Daarnaast aanpassing van de opbrengsten verblijfsbelasting op basis van het daadwerkelijk gerealiseerd aantal overnachtingen 2021. | ||||
DP43 | Baten OZB begroting 2023 | |||
Aanpassing opbrengsten OZB op basis van verwachte realisatie 2022 en rekening gehouden met inflatiecorrectie en accres. | ||||
DP43 | Hoogte taakstelling personeel | |||
Bijgewerkt o.b.v. overzicht BCP2023. | ||||
DP43 | Doorverdeling belastingen - WOZ | |||
Wijziging doorverdeling belastingen - WOZ vanwege bijstelling budgetten belastingen en WOZ. | ||||
DP43 | Aanpassing stelpost projecturen B2023 (meerjarig) | |||
De post 69249-41500 wordt zowel voor de taakstelling van ongedekte projecturen gebruikt als voor een stelpost i.v.m. de afloop van grondbedrijfprojecten (n.a.v. een eerder besluit over dekking van projecturen). | ||||
DP43 | Capaciteitsraming | |||
Verdeling capaciteitsraming vanaf 2023 en verder. | ||||
DP43 | Mutaties personeelsbegroting 2023 | |||
Aanpassing secundaire personeelskosten. | ||||
DP43 | Rente | |||
De rentekosten nemen toe door de gestegen rente op langlopende leningen die benodigd zijn ter financiering van de geplande investeringen. | ||||
DP43 | Renteherziening geldlening | |||
Door de renteherziening op een geldlening worden de meerjarige rentelasten lager. | ||||
Collegeprogramma | ||||
DP43 | 4. Uitvoering deelprojecten in het kader van strategisch personeelsmanagement. | |||
Uitvoering deelprojecten in het kader van strategisch personeelsmanagement. | ||||
Gemeentefonds | ||||
DP43 | Meicirculaire 2022 | |||
Uitkomsten meicirculaire 2022 vanaf jaarschijf 2023 en verder. | ||||
DP43 | Meicirculaire 2022 aanvulling jaarschijf 2027 | |||
Uitkomsten meicirculaire 2022 aanvulling jaarschijf 2027. | ||||
DP43 | Gemeentefonds plafond btw-compensatiefonds | |||
Hogere verwachte uitkering gemeentefonds als gevolg van de landelijke richtlijn met betrekking tot het plafond BTW-compensatiefonds. Als basis hiervoor is de afrekening jaar 2021 btw-compendatiefonds gehanteerd. | ||||
Indexering | ||||
DP43 | Indexering tbv begroting 2023 | |||
De wijzigingen indexering zijn gebaseerd op de kadernota 2023. | ||||
DP43 | Stelpost inflatie | |||
De inflatie in 2022 is hoog, fors hoger dan bij het opmaken van de begroting 2022 was voorzien. Deze hoge inflatie komt onder andere door de naweeën van Corona en de oorlog in de Oekraïne. | ||||
Kapitaallasten | ||||
DP43 | Kapitaallasten Begroting 2023 | |||
Kapitaallasten Begroting 2023. | ||||
Nieuw beleid | ||||
DP43 | Vernieuwde regeling Individueel Keuze Budget (IKB) en reiskostenvergoeding woon-werkverkeer per 1-1-2023 | |||
Jaarlijkse overschrijding van de vrijgestelde ruimte van de werkkostenregeling heeft ertoe geleid te onderzoeken waar mogelijk de IKB-regeling aan te passen met doelen die passen bij de visie ‘op werken in de toekomst’. Daarnaast is de insteek om de overschrijding van de vrijgestelde ruimte te minimaliseren waarbij het geld dat anders als eindheffing naar de belasting gaat ingezet kan worden voor een reiskostenvergoeding woon-werkverkeer voor alle medewerkers en onze positie op de arbeidsmarkt hierdoor te verbeteren. Het betreft een nadeel voor de gemeentelijke begroting van € 102.000 structureel. | ||||
Wettelijke taak | ||||
DP43 | Jeugd | |||
Tussen het rijk, IPO en VNG is afgesproken dat gemeenten in hun (meerjaren)begroting 2023 - 2026 voor de jaarschijven 2024 t/m 2026 rekening mogen houden met de volledige bijdragen uit de Hervormingsagenda Jeugd. In de (meerjaren)begroting 2022 - 2025 was dat nog 75%. Omdat de besluitvorming over de invulling van de Hervormingsagenda voor het Jeugdstelsel nog niet is afgerond mogen gemeenten in hun meerjarenbegroting alvast rekening houden met de extra structurele middelen (25%). Daarnaast is een verwerkingsmethodiek afgesproken voor de extra korting op de jeugdzorg ten bedrage van € 500 miljoen vanuit het coalitieakkoord van het rijk. Het is nog onduidelijk hoe de extra korting van € 500 miljoen in de toekomst wordt ingevuld. In een eerder stadium is afgesproken dat deze extra korting € 500 miljoen voor rekening en risico van het rijk komt. Door Venray worden de gemaakte afspraken gevolgd en verwerkt in de (meerjaren)begroting 2023 - 2026 voor de jaarschijven 2024 - 2026. De aanpassingen van de ramingen in de jaarschijven 2024 - 2026 vormen, met uitzondering van de gemaakte afspraken over de rijksverantwoordelijkheid van de extra korting van € 500 miljoen, geen budgettaire garantie. Voor de begroting 2023 heeft dit per saldo de volgende voordelen. 2024 € 681.000, 2025 € 674.000 en 2026 € 468.000. |