3. Risico's
De risico’s uit de jaarrekening 2021 zijn het uitgangspunt van de rapportage. Nieuwe (strategische) risico’s zijn toegevoegd, relevante wijzigingen in bestaande risico’s worden toegelicht. In de risicomatrix zijn de risico’s geplaatst in het perspectief van kans en gevolg. In de risicotoelichting wordt het risico nader omschreven en de (voortgang van) beheersmaatregelen beschreven.
Vanaf het voorjaar 2022 constateren we hogere inflatiekosten: de stijging in juni 2022 was 8,6%. Dit is fors hoger dan in de meicirculaire was meegenomen: daarin werd een stijging van 5,2% opgenomen. Voor de kostenstijgingen nemen we in de begroting 2023 het percentage van 5,2% mee. Daarnaast hanteren we voor de energiekosten een hogere kostenstijging. Vooralsnog gaan we uit van een compensatie voor de inflatiekosten door het rijk. Het risico dat dit voor Venray onvoldoende compensatie biedt, nemen we mee in deze risicoparagraaf.
In juni 2022 werd de laatste impact-analyse COVID-19 door de raad vastgesteld: hierin is ook een evaluatie opgenomen. De verwachting is dat COVID-19 geen substantieel (financieel) risico meer voor de gemeente met zich meebrengt. We blijven de ontwikkelingen volgen en monitoren.
Risicomatrix
Risicotoelichting
In navolgend overzicht:
-Kolomnr. verwijst naar het nummer in de risicomatrix.
-Kolom potentiële risicogebeurtenis: de gebeurtenis voorafgegaan door het nummer van het deelprogramma waarop deze betrekking heeft. Enkele risico's hebben betrekking op meerdere deelprogramma's, die zijn algemeen genoemd.
-Kolom (status) beheermaatregelen: per risico zijn beheermaatregelen beschreven. De voortgang/status is 'cursief' gedrukt.
Nr. | Potentiële risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen | |
---|---|---|---|
1 | Breed Sociaal Domein | Er is een uitvoeringsprogramma sociaal domein vastgesteld met diverse deelopdrachten die gekoppeld zijn aan de bouwstenen uit de Kadernota SD (zie hieronder) | |
Bouwsteen Omgeving De omgeving wordt onvoldoende versterkt waardoor de beweging van “vangnet” naar “omgeving” niet of onvoldoende gemaakt wordt. Indexering volgt niet de markt | Inzet van gebiedsgericht werken (aansluiting zoeken bij de specifieke behoefte van een wijk of dorp). Inzet van ondersteunende maatregelen zoals subsidies, accommodaties, etc.
| ||
Bouwsteen Vangnet De afschaling van voorzieningen komt onvoldoende tot stand. Openeinderegelingen: Toename van het aantal maatwerkvoorzieningen als gevolg van veranderende omstandigheden (economische, demografische, wetgeving, rijksbeleid) Sturing en inkoop | Versterken van de omgeving. Anders organiseren van de toegang. Herijken van onze inkoopmethodiek. Duurzaam partnerschap met aanbieders en gesubsidieerde instellingen. Afspraken maken met andere verwijzers.
| ||
Bouwsteen Gedrag en Houding De gemeentelijke visie wordt niet onderschreven door de aanbieders. | Opstellen ontwikkelplan voor medewerkers gericht op het gesprek met de inwoner, de integraliteit en het aansluiten bij de omgeving. Meerjarige afspraken maken met aanbieders waarbij zij het vertrouwen krijgen om te investeren in innovatie.
| ||
Bouwsteen Communicatie De boodschap komt onvoldoende over. | Opstellen communicatiestrategie en instrumenten.
| ||
Bouwsteen Financiën De gerealiseerde uitgaven van het Sociaal Domein Breed overstijgen de begroting. | Monitoren uitgaven SD-breed versus begroting, waarbij de indeling “vangnet” en “omgeving” wordt gehanteerd. Oplevering van de halfjaarrapportage Sociaal Domein.
| ||
2 | Grondbedrijf Afzet gronden blijft achter ten opzichte van de bij planning. |
| |
3 | Privacy en Informatiebeveiliging - Onverantwoordelijk gebruik en uitwisseling van persoonsgegevens en privacygevoelige informatie binnen de organisatie en naar partners. - De kans dat informatiebeveiligings-incidenten de bedrijfsvoering raken neemt toe. | Maximale samenwerking door de functies van FG (Functionaris gegevensbescherming), PO (Privacy Officer) en CISO (Chief Information Security Officer); De onafhankelijke rol van privacy en informatiebeveiliging zorgt voor een objectieve advisering van maatregelen; Jaarlijkse verantwoording over informatieveiligheid, implementatie BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en privacy via ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit); | |
4 | Alg. Garantstelling Gemeente wordt aangesproken op inlossen van een garantstelling. Het garantieplafond voor 2023 is € 654.000. Meest risicovolle garantstelling:
| Garantstellingsbeleid actualiseren. Vooralsnog geen prioriteit - risico's explicieter opnemen in besluitvorming toelichten waarom risico's al dan niet worden meegewogen. Bewustwording vergroot: in 2021 werden vakafdelingen (garantiehouders) geïnformeerd en werd belang van garantstellingen toegelicht. Glasweb:
Deze informatie geeft geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen.
4 maandelijkse voortgangsrapportage (majeure projecten).
| |
5 | Alg. Samenwerken/Verbonden Partijen Resultaten van samenwerkingspartners wijken af van lokale doelstellingen. Meest risicovolle Verbonden Partijen in financieel perspectief: Veiligheidsregio: onverwachte gebeurtenissen leiden tot extra budgetaanvraag Noord Limburg West (NLW): (Bedrijfsvoerings)kosten worden onvoldoende in lijn gebracht met de (korting op de) rijkssubsidie. | Beleid op samenwerking en verbonden partijen opstellen (incl. timing en niveau van informatievoorziening)
Evaluatienota (incl. verbetermaatregelen) opgesteld. Verbetermaatregelen deels doorgevoerd. In 2021 werd door de rekenkamer een onderzoek ingesteld naar intergemeentelijke samenwerkings-verbanden. Conclusies en aanbevelingen zijn onderschreven: continu kritisch zijn op de vraag of de aangegane samenwerkingsverbanden nog altijd doen wat we beogen. Algemene beleidskader (de Nota vizier op samenwerking) is daarbij een leidraad. - Per bestaande VP doelen en risico's inventariseren en maatregelen treffen. Veiligheidsregio: Ambtenaren betrokken in voortraject beleidsontwikkeling en opstellen P&C-producten. NLW: In december 2020 is door de raad een nieuwe koers vastgesteld. Deze koers is voor de periode 2021-2030 en bestaat uit een drietal sporen. Uitvoering WSW, Participatiewet dienstverlening aan gemeenten en dienstverlening aan derden. De koers wordt jaarlijks gemonitord. | |
6 | Alg. Bestuurders: pensioen/wachtgeld/ nabestaande pensioen en arbeids-ongeschiktheid Bestuurders stappen voortijdig op en maken aanspraak op wachtgeld Bestuurders komen te overlijden of raken arbeidsongeschikt | Onderbrengen bij pensioenfonds Aanbieden outplacementtraject om wachtgeldperiode te bekorten. Risico’s verzekeren Het overlijdensrisico voor bestuurders is met ingang van 2021 verzekerd. | |
7 | Alg. Rijksinkomsten: algemene uitkering Daarnaast zal in 2026 een nieuwe financieringssystematiek in werking treden, waarbij gemeenten mogelijkheden hebben om hun eigen belastinggebied te verruimen. Vanaf 2024 is nog onduidelijk of de extra middelen voor jeugdzorg gecontinueerd worden. Compensatie lagere inkomsten bouwleges door de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging. | Actuele ontwikkelingen in het Gemeentefonds bijhouden. In de nieuwe financieringssystematiek per 2026 worden wel loon- en prijsstijgingen meegenomen, maar blijft onduidelijkheid over de compensatie van volume-ontwikkelingen. Daarnaast kan de nieuwe systematiek nog nadelig voor Venray uitvallen. | |
8 | Gevolgen inflatie Het inflatiepercentage zal hoger uitvallen dan in de mei-circulaire 2022 geraamd. Hoewel de verwachting is dat de hogere inflatiekosten door het rijk worden gecompenseerd, bestaat het risico dat dit onvoldoende zal zijn voor de hogere kosten van Venray. | Conform de meicirculaire 2022 gaan we voor onze uitgaven uit van een stijging van 5,2% in 2022. Voor enkele specifieke uitgaven, zoals bv energiekosten, wordt uitgegaan van reële (hogere) percentages. Deze kostenstijging werkt evenwel meerjarig door in de uitgavenbudgetten. Hoewel de verwachting is dat de hogere inflatiekosten in de komende jaren grotendeels gecompenseerd zullen worden via de uitkering uit het gemeentefonds, bestaat het risico dat deze compensatie onvoldoende is. | |
9 | Alg. Impact COVID-19 De uitbraak van COVID-19 heeft vanaf maart 2020 tot hogere kosten op de diverse beleidsterreinen geleid. De effecten voor 2022 e.v. jaren beperken zich, zoals we nu kunnen overzien tot het sociaal domein. | Bijhouden en monitoren gevolgen en effecten van COVID-19 In juni 2022 werd de laatste impactanalyse met een evaluatie vastgesteld door de raad. Voor de toekomst zullen de ontwikkelingen gevolgd worden en zal er, indien nodig, afgewogen worden of nog ondersteuning op specifieke beleidsterreinen nodig is. | |
Majeure projecten Naar hun aard hebben majeure projecten in beginsel grote risico’s in zich. Voor deze projecten zijn beheersmaatregelen getroffen, waardoor de risico’s (voor zover hierboven niet expliciet opgenomen) afdoende zijn afgedekt. |
Risico-ontwikkeling
In het risicobeleid is aangegeven dat niet alle risico’s een financieel gevolg hoeven te hebben. Risico’s kunnen ook imagoschade en negatieve effecten hebben op het realiseren van (maatschappelijke) doelstellingen.
De financieel gecalculeerde risico’s hebben zich als volgt ontwikkeld:
Stand ultimo | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | |||||
Algemeen | 3.711 | 3.583 | 4.158 | 6.006 | 6.044 |
Grondbedrijf | 613 | 638 | 644 | 650 | 650 |
Totaal | 4.324 | 4.221 | 4.802 | 6.656 | 6.694 |
We verwachten gedurende de gehele planperiode een stijging van de risico’s. Dit wordt veroorzaakt door de risico’s voor het sociaal domein, alsmede het inflatierisico.
Algemene dienst
Stand ultimo | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | |||||
Sociaal domein | 2.931 | 2.961 | 3.030 | 3.096 | 3.163 |
Garanties | 622 | 604 | 598 | 573 | 530 |
Verbonden partijen | 544 | 544 | 544 | 544 | 544 |
Pensioen/arbeidsongeschiktheid bestuurders | 530 | 530 | 530 | 530 | 530 |
Niet gecompenseerde prijsstijgingen/inflatie | 1311 | 1341 | 1373 | 1406 | 1433 |
Ontwikkelingen Algemene Uitkering | pm | pm | pm | pm | pm |
Diversen | 259 | 259 | 259 | 259 | 259 |
Totaal algemene risico's | 6.198 | 6.239 | 6.334 | 6.408 | 6.459 |
Correcties cf risicobeleid: | |||||
Risico's doen zich niet in 1 jaar voor | -1.549 | -1.560 | -1.584 | -1.602 | -1.615 |
Niet geïdentificeerde risico's | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Opvangen risico's in exploitatie | -2.137 | -2296 | -1793 | 0 | 0 |
Totaal algemene risico's na correctie | 3.711 | 3.583 | 4.158 | 6.006 | 6.044 |
Voor het sociaal domein krijgen we steeds beter inzicht en grip op de indicatiestellingen en dus het realiteitsgehalte van de budgetten. We zijn ook beter in staat om adequate maatregelen te treffen bij dreigende overschrijdingen. Daardoor blijven de risico’s beter beheersbaar.
Vanaf 2024 worden de risico’s minder opgevangen door exploitatie-overschotten omdat voor de periode 2023-2026 wordt uitgegaan van sluitende begrotingen. Hierdoor neemt het totaalbedrag van de risico’s vanaf 2024 relatief fors toe.
Grondbedrijf
Stand ultimo | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | |||||
Projectspecifieke risico's/ramingsonzekerheden | 489 | 509 | 514 | 518 | 518 |
Marktrisico | 124 | 129 | 130 | 132 | 132 |
Totaal risico's | 613 | 638 | 644 | 650 | 650 |
Het risico voor het grondbedrijf bestaat uit een cumulatie van de risico's per project. In de bovenstaande tabel is zichtbaar dat in de jaren 2022 t/m 2026 het risico minimaal (met € 57.000) stijgt.