Programma 4 BESTUREN

Deelprogramma 4.2 DIENSTVERLENING EN BEDRIJFSVOERING

Wat willen we bereiken?

Dienstverlening

Het streven is om het huidige niveau van onze dienstverlening minimaal in stand
houden en waar mogelijk verbeteren. Daarbij benutten we de digitale mogelijkheden in onze dienstverlening. Het waarborgen van de privacy van onze inwoners blijft daarbij belangrijk.
Er moet altijd aandacht zijn voor de menselijke maat.
We zijn een communicatieve organisatie die in verbinding staat met onze inwoners. We weten wat er speelt in de gemeente en reageren alert op nieuwe ontwikkelingen en de betekenis daarvan voor onze inwoners en ondernemers/partners. Bestuur en medewerkers zijn communicatief vaardig en schrijven in begrijpelijke taal. Daarmee verkleinen we de kloof tussen onze inwoners en de gemeentelijke organisatie, het college van B&W en de gemeenteraad.

Als gemeente Venray moeten we mee in de wereld van steeds verdergaande digitalisering en datagedreven werken. Hierin blijven we investeren. Hiervoor zijn we aan de slag met de datastrategie.

Organisatie

We werken aan een continue doorontwikkeling van onze organisatie. Dit doen we op basis van strategisch personeelsmanagement (SPM) waarbij we bekijken wat toekomstgericht nodig is om de kwaliteit van de organisatie te behouden en te verbeteren. Ook de krapte op de arbeidsmarkt raakt onze gemeente. Het streven is om ondanks dát, de kwaliteit van de ambtelijke organisatie vast te houden. Dit doen we onder andere door de brede ontwikkeling van onze medewerkers te stimuleren middels doorstroming van huidige medewerkers. Hier biedt Venray haar medewerkers veel kansen. Verder werken we aan de verbetering van onze arbeidsmarktcommunicatie om nieuwe mensen te vinden, binden en boeien voor onze organisatie.
Ambitie versus capaciteit/inhuur. Het collegeprogramma ademt veel ambitie uit. Bij de beschikbaarheid van capaciteit zit ook verdisconteerd de noodzakelijke extra formatie zoals in 2021 is toegekend. Gezien de financiële situatie in 2021 kreeg de organisatie de opgave (taakstelling) om tot aan 2025 weer € 750.000 van de extra capaciteit terug te verdienen. Recente ontwikkelingen, zoals stikstofcrisis, energiecrisis en asielcrisis hebben veel impact op de organisatie en leiden ertoe dat deze taakstelling niet meer realiseerbaar is. De inverdienopgave wordt dan ook ingetrokken. De eenmalige bijdrage van € 750.000 uit de algemene reserve ter overbrugging van de jaren 2023/2024 kan hierdoor vervallen.
Deze constatering in relatie met het feit dat de krapte op de arbeidsmarkt ook voelbaar en merkbaar is binnen onze gemeentelijke organisatie, maakt het continu monitoren van de haalbaarheid van de gestelde doelen in dit collegeprogramma tot een must. Het wordt belangrijk om tijdig door middel van programmeren en prioriteren de balans tussen de na te streven ambitie en de beschikbare capaciteit proactief te bewaken. Dit doen we volgens het afgesproken proces in de vastgestelde werkwijze Programmeren en Prioriteren. Wanneer ambities vragen om bijstelling,  wordt waar nodig de raad via de P&C cyclus hierin ook tijdig  meegenomen.
Control is continu in ontwikkeling. Waar voorheen de focus met name lag op financiën, wordt de gemeente op steeds meer disciplines geconfronteerd met risico’s. Denk hierbij aan privacy, data-risico’s, krapte op de arbeidsmarkt en de snelle media. Het streven is om de risico’s te beperken door processen te optimaliseren en/of andere beheersmaatregelen te nemen, zoals verzekeren. Belangrijk is dat we als gemeente bewust omgaan met risico’s. De control-omgeving van de gemeente Venray zal hier op aangepast worden en het huidige risicobeleid zal hierop komend jaar geactualiseerd worden.
Ook willen we weer een verdere stap zetten in het monitoren van onze prestaties om daarmee zichtbaar te maken of we onze voorgenomen doelstellingen en resultaten behalen.

Beleidsvoornemens Wet open overheid (Woo) 2023

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid ingegaan. Met een tweeledig doel: bevorderen van een betrouwbare overheid door meer transparantie en het inrichten van de informatiehuishouding om actieve openbaarmaking van informatie mogelijk te maken.
De noodzakelijke korte termijn maatregelen zijn in 2022 genomen om de organisatie hierop in te richten. De ambities voor de lange termijn zijn geformuleerd in lijn met de ambities van het Samenwerkingsakkoord 2022 – 2026. Dit vertalen we ons dagelijks handelen en hiervoor worden processen aangepast en medewerkers getraind.

In de komende jaren wordt gefaseerd toegewerkt naar het actief openbaar maken van 11 informatie categorieën. In 2023 gaat het om de openbaarmaking van:

  • Bereikbaarheidsgegevens van het bestuursorgaan en wijze waarop een verzoek om informatie kan worden ingediend (artikel 3.3, eerste lid, onderdeel e, van de Woo);
  • Vergaderstukken van vertegenwoordigende lichamen van decentrale overheden (artikel 3.3, tweede lid, onderdeel c, van de Woo);
  • Convenanten (artikel 3.3, tweede lid, onderdeel f, van de Woo);
  • Woo-verzoeken, inclusief de schriftelijke beslissingen op die verzoeken en de daarbij verstrekte informatie (artikel 3.3, tweede lid, onderdeel i, van de Woo).

De informatie zal ontsloten worden via het landelijke platform PLOOI, waarmee in 2023 een koppeling wordt gemaakt met de gemeentelijke infrastructuur. Om dit mogelijk te maken zullen er aanpassingen worden aangebracht in onze informatiehuishouding.
In het gemeentefonds zijn middelen beschikbaar gesteld specifiek voor de implementatie van de Wet open overheid. Deze middelen worden aangewend voor aanpassingen in de informatiehuishouding, een versterking van de formatie om informatievragen af te kunnen handelen en training van medewerkers.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 15:42:17 met de export van 11/04/2022 15:35:05