Financiële begroting

2.6 Bijlage in de begroting

Leven

Omschrijving

Investering

Exploitatielasten

Bedragen x € 1

2023

2024

2025

2026

2023

2024

2025

2026

DP42

Vervanging integraal beheersysteem

35.000

49.295

48.554

47.813

DP42

Vervanging ICT-infrastructuur

285.000

DP42

Vervanging data-integratie voorzieningen en Herziening ruimtelijke basisregistraties naar samenhangende objectregistratie

350.000

150.000

150.000

150.000

DP42

Software Risicomanagement

25.000

25.000

25.000

25.000

DP42

Nieuw financieel pakket

300.000

100.000

50.000

50.000

DP42

DP4.3 Update en doorontwikkeling vastgoedapplicatie

39.000

40.361

34.918

34.939

DP41

4e envelop Investeringsagenda en vervolg

845.000

Totalen

1.879.000

364.656

308.472

307.752

DP41 4e envelop Investeringsagenda en vervolg
Om uitvoering te geven aan de regiovisie/investeringsagenda is reeds 1e, 2e en 3e envelop Investeringsagenda vastgesteld met projecten die in regionaal verband zijn vastgesteld door het burgemeestersoverleg na advies van de regionale regiegroep en besluitvorming in de lokale college's. Regiogemeenten beslissen zelf of ze meedoen met een project. De projecten die passen binnen de regionale investeringsagenda worden gecofinancierd door de provincie. We starten in 2022 met het inventariseren van projecten voor de 4e envelop investeringsagenda. Het is op dit moment niet scherp vast te stellen hoeveel ruimte we hiervoor nodig hebben in de meerjaren begroting. Dit is namelijk afhankelijk van een tweetal zaken:
1. Hoeveel van de reeds door ons gepande en begrootte lokale projecten kunnen we aansluiten op regionale doelen en projecten en daarmee in aanmerking laten komen als aandeel in de co-financiering?
2. Aan welke projecten gaan wij en andere gemeenten straks daadwerkelijk meedoen?
Daarom nemen we hier een stelpost op. Het bedrag dat nu via de MUIP gevraagd wordt is gebaseerd op nog te besteden middelen na inzet van de 1e, 2e en 3e envelop (ca  €9,7 mln). Naar rato van inwonertal is de indicatieve bijdrage van Venray  € 1.572.871. Er is nog € 631.658 beschikbaar uit de vorige MUIP. Dit betekent dat Venray maximaal nog € 845.000 voor 2023 in de MUIP moet opnemen. Niet besteedde middelen worden ingezet voor vervolgafspraken na de provinciale verkiezingen.

DP42 Venray vergroent – Klimaatadaptatie

Het deltaplan Ruimtelijke adaptatie dat door het Rijk is opgesteld is een gezamenlijk nationaal plan van de gemeenten, provincies, waterschappen en het rijk waarin concrete acties en doelen staan voor de verantwoordelijke overheden. Het doel van dit proces is de ruimtelijke adaptatie op de klimaatverandering te versnellen en minder vrijblijvend te maken. Er is geen landelijke norm of landelijke ambitie oor klimaatadaptatie vastgesteld, maar wordt dit aan de lagere overheden gelaten. Aan de hand van inschattingen met behulp van de klimaatstresskaarten voor Venray wat dit voor onze gemeente betekent. Het vastgestelde uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie is hiervan een eerste stap naar een klimaatadaptief Venray in 2035.

DP43 Software Risicomanagement

Door het gebruik van een software-applicatie gaan we het integrale risicomanagement goed borgen en de voortgang van te implementeren beheersmaatregelen beter bewaken. Nu worden op meerdere plekken binnen de organisatie onderzoeken verricht in het kader van risico's. Door centrale vastlegging van kaders en verwerking van resultaten worden risico's verminderd en herstelacties voorkomen. Hierdoor verbeteren we onze dienstverlening aan de klant.

DP43 Financieel pakket

Het financiële systeem van gemeente Venray is sterk verouderd en de overeenkomst is door de leverancier opgezegd en per 1 januari 2024 stopt het pakket. Ook de gemeente Horst aan de Maas ervaart problemen met hun systeem (dit betreft een ander pakket) en wil graag overstappen naar een nieuw pakket. Gezien de (gezamenlijke) inrichting van Lias (systeem voor de P&C-cyclus) en de noodzaak voor het inrichten van een verplichtingenadministratie en eventueel contractmanagement is het wenselijk het financiële systeem gezamenlijk en gelijktijdig met Horst aan de Maas te vernieuwen. Op dit moment zijn er al lopende kosten voor het huidige pakket. Marktonderzoek heeft opgeleverd dat de licentiekosten zullen stijgen. Uit het zelfde marktonderzoek blijkt dat de implementatiekosten hoger zijn dan eerder gecalculeerd. Verder zijn de projectkosten nog niet gecalculeerd en betreft dit een inschatting. Wanneer de totale kosten afwijken wordt dit via de reguliere bestuursrapportages bijgesteld.

DP43 Vervanging integraal beheersysteem (GBI)

Nieuwe trends en ontwikkelingen stellen nieuwe eisen aan de openbare ruimte. Soms zijn ze bekend en soms zijn ze onzeker. Maar het beheer van de openbare ruimte kan er eigenlijk niet omheen. Wanneer verlichting wordt vervangen, kies je dan voor oude, vertrouwde paal of plaats je een ‘slimme’ lantaarnpaal en tevens oplaadpunt voor elektrische auto’s? Worden de brede stukken asfalt in de wijken onderhouden of ontstaat er ruimte voor ontharding, ontmoeting of energieopslag? Zal ons asfalt straks energie opwekken en leveren? En wat betekent de circulaire economie voor het beheer van de openbare ruimte? Het zijn slechts enkele vragen en voorbeelden en ze staan niet op zich. Grote maatschappelijke, economische en technologische en klimatologische ontwikkelingen zullen hun weerslag hebben op het gebruik, de inrichting maar ook het beheer van de openbare ruimte. Ieder afzonderlijk doen ze een beroep op onze openbare ruimte. De openbare ruimte moet seniorproof, beweegvriendelijk, inclusief, klimaatadaptief, smart en circulair zijn. Om dat allemaal een plek te bieden, moeten ze juist in onderlinge samenhang worden begrepen. Dit levert nieuwe vragen op voor het beheer van de openbare ruimte. Wat is er nodig om op deze ontwikkelingen in te spelen? Is hier geld voor nodig of levert het geld op? Waar liggen kansen in de eigen gemeente? Het in gebruik hebben van een goed integraal beheersysteem is hiervoor randvoorwaardelijk. Het huidige beheersysteem komt te vervallen en zal vervangen moeten worden. Dit doen we via een gezamenlijk traject met de gemeente Horst aan de Maas.

DP43 ICT-infrastructuur

In 2019 is onze ICT-infrastructuur (Hardware) vervangen. De volledige computeromgeving van de gemeentelijke organisatie, waarmee we al onze gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering uitvoeren. De hardware heeft een technische en economische levensduur van 5 jaar. Daarom moeten we in 2023 van start gaan met de vervanging van de oude hardware. In 2024 hebben we dan weer een nieuwe omgeving. Daarmee kunnen we de dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente bedrijfszeker uitvoeren.

DP 43 Update en doorontwikkeling vastgoedapplicatie

Gemeente Venray bezit een hoeveelheid vastgoed. Het gaat om een diversiteit aan objecten. Om inzicht te krijgen in de totale portefeuille maken we sinds 2011 gebruik van de applicatie GT-Axxerion. De leverancier bestaat niet meer en kennis van de bijbehorende GeoTax baseline is niet aanwezig bij de huidige (Axxerion) leverancier en onze organisatie. Willen we op termijn bij de doorontwikkeling van het vastgoedbeheer streven naar één inrichting, dan zal alles opnieuw opgezet moeten worden.
Het is zaak om de beschikbare middelen zo doelmatig mogelijk in te zetten. De komende tijd zal beheer (mee) moeten veranderen in maatschappelijke, economische, technologische en klimatologische ontwikkelingen. Vastgoedbeheer kan en moet hierop anticiperen. Beheer zal veel meer dan nu op de toekomst moeten richten! We moeten de noodzakelijke omslag faciliteren en goede voorbeelden geven. Een goed beheersysteem levert data op basis waarvan we gericht nieuw beleid kunnen maken en biedt daarmee een fundament voor een stabiele samenwerking met gebruikers en beheerders van het gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed.            

DP43 Vervanging data integratie SOR

Binnen de gemeente beheren we heel veel authentieke gegevens. Dit doen we in verschillende wettelijke basisregistraties. Van deze gegevens maken we gebruik  in onze gemeentelijke dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Via de data-integratie laag wisselen we deze gegevens uit tussen software-applicaties die essentieel zijn voor onze gemeentelijke dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Deze laag is verouderd, complex en ad-hoc beheerd. Tevens is het duur om nieuwe gegevensuitwisselingen tot stand te brengen en te onderhouden. Dit vormt een risico voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering. Om die reden vernieuwen we deze laag en maken deze solide, bedrijfszeker en toekomstbestendig.

DP 43 Uitbreiding formatie Werkplein

De grondslag voor het besluit om het Werkplein terug te halen naar Venray was vooral de ingeslagen weg met de kadernota sociaal domein en het daarbij behorende uitvoeringsprogramma. Waarbij we de omgeving van de inwoner centraal stellen en versterken, zodat deze kunnen blijven participeren en volwaardig onderdeel blijven uitmaken van de samenleving. De overgekomen formatie is onvoldoende gebleken om daar op een adequate wijze invulling aan te kunnen geven. Daarbij wordt er op bepaalde functies structureel ingehuurd, wat onwenselijk en kostbaar is. Uitbreiding in de basisformatie is dan ook noodzakelijk zodat het Werkplein duurzaam in staat is een kwalitatieve dienstverlening te blijven bieden en misbruik voorkomen kan worden. De samenvoeging van het team Participatie met het Werkplein is eveneens meegenomen. Tevens is ingezet op het zo snel als mogelijk (circa 1 jaar) wegwerken van achterstanden op de zogenaamde boeteprocessen en dubieuze debiteuren omdat daar de financiële risico's groot zijn.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 15:42:17 met de export van 11/04/2022 15:35:05